Klachtenregelement

Klachtenreglement

Ik ben als therapeut aangesloten bij beroepsvereniging VBAG. De regels van deze
beroepsvereniging zijn op de therapeut van toepassing.

Bij een klacht over een behandeling wordt eerst getracht dit tussen cliënt en therapeut op te lossen.

Het is mogelijk een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te schakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formuleren van de klacht of bij onvrede en helpt zoeken naar oplossingen.

De therapeut heeft het recht hiervan op de hoogte gesteld te worden. De praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir.
Daarnaast is de praktijk aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtspraak van de RBCZ.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de beroepsvereniging:

Klachten en geschillen

Privacyverklaring

Privacyverklaring

Waarom deze verklaring?

Volgens de privacywet- regelgeving (AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming) ben ik verplicht je te informeren over hoe we met jouw gegevens omgaan. Wat ermee gebeurt, met welk doel, en hoe ze worden bewaard en beveiligd. Dat staat verwoord in deze privacyverklaring.

Je gegevens worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld

Via de diensten die ik verleen worden privacygevoelige gegevens, oftewel persoonsgegevens verwerkt. Je gegevens worden alleen gebruikt voor het doel waarvoor je ze hebt afgestaan. Ik vind de bescherming van en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens van groot belang. Ik respecteer jouw privacy en doe er alles aan om deze te beschermen. Ik verwerk en beveilig jouw gegevens dan ook met grote zorgvuldigheid.

Over welke persoonsgegevens gaat het precies?

Ik verwerk gegevens die nodig zijn voor jouw behandeling en/of begeleiding. Dit bevat ook gevoelige of bijzondere persoonsgegevens zoals gezondheidsgegevens. Ik verwerk persoonsgegevens over jou doordat je de website bezoekt, een contactformulier invult, en/of gebruik maakt van de diensten van Ankemerkx.nl. De volgende persoonsgegevens worden verwerkt: voor- en achternaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, anamnese, alle behandeldata met aantekeningen over de behandeling en bevindingen.

Wanneer van toepassing worden ook gegevens opgeslagen of gedeeld die, na jouw expliciete toestemming, zijn verkregen bij andere zorgverleners, hetzij nodig zijn voor andere zorgverleners, of bij waarneming van mijn praktijk.

Ik gebruik jouw gegevens om bijvoorbeeld contact op te nemen, voor het uitvoeren van overeenkomsten, voor het afhandelen van betalingen en het voldoen aan wettelijke verplichtingen rondom zorgdossiervoering.

Geanonimiseerd worden ook IP-adres (het adres vanaf waar de website is bezocht, oftewel de gebruikte internetverbinding) en gegevens over je activiteiten op de website verwerkt. Ik zal geen cookies gebruiken die jou als individu kunnen volgen.

Zonder jouw expliciete toestemming deel ik je persoonsgegevens niet met derden. Als ik hier je toestemming voor vraag, is dat enkel in situaties waarin het nodig in voor de uitvoering van de overeenkomst of om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.

Jouw cliëntendossier

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als Psychodynamisch therapeut, een zorgdossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst). Jouw dossier bevat aantekeningen over jouw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.

Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor de begeleiding noodzakelijk zijn en die ik, na je expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de huisarts.

Als je begeleidend Psychodynamisch therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in je dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).

Persoonsgegevens die ik verwerk:
• Voor- en achternaam/bedrijfsnaam;
• Adresgegevens;
• Geboortedatum;
• Geslacht;
• Telefoonnummer;
• E-mailadres;
• Anamnese;
• Alle behandeldata;
• Aantekeningen over de behandeling en bevindingen

De gegevens uit je dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de begeleiding of therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming;
    • Voor het gebruik voor waarneming, tijdens langdurige afwezigheid van mij als behandelaar;
    • Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing (supervisie/intervisie);
    • Een klein deel van de gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik of mijn boekhouder, een factuur kan opstellen. Dit zijn je NAW-gegevens, datum van behandeling, geboortedatum en een korte beschrijving van het soort consult.

Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik je eerst informeren en expliciet om toestemming vragen.

Wat gebeurt er niet met je gegevens?

Je gegevens worden niet verkocht aan anderen. Ze worden ook niet gebruikt om uitgebreide bezoekersprofielen samen te stellen, noch voor besluitvorming op basis van geautomatiseerde verwerkingen (dat wil zeggen, door computerprogramma’s of systemen zonder tussenkomst van een mens).

Hoe lang blijven je gegevens bewaard?

Deze gegevens in het cliëntendossier blijven 20 jaar bewaard, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist. Hierna zal ik deze vernietigen. Wil je dat jouw dossier eerder dan 20 jaar wordt verwijder, dan kun je dit schriftelijk indienen.

Recht op inzage, wijziging of aanvulling

Je mag Praktijk Bloementuintjes vragen om inzage te krijgen in de gegevens die van jou zijn opgeslagen. Ook kun je verzoeken deze gegevens te wijzigen, aan te vullen of geheel te verwijderen, als je geen klantrelatie (meer) met Praktijk Bloementuintjes wilt onderhouden. Je dient het verzoek tot inzage, wijziging of verwijdering schriftelijk of per email in te dienen. Binnen 14 dagen zal jouw verzoek worden gehonoreerd, tenzij anders overeengekomen.

Worden je gegevens met derden gedeeld?

Ik deel uitsluitend je persoonsgegevens indien dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou, of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Ik sluit een verwerkingsovereenkomst af met bedrijven die in opdracht van mij gegevens verwerken. Zo zorg ik voor eenzelfde beveiliging van jouw gegevens. Deze dienstverleners zullen persoonsgegevens uitsluitend verwerken in overeenstemming met mij. Ik blijf verantwoordelijk voor deze verwerkingen. Het gaat om:

  • Websitehosting, voor de opslag van gegevens uit contactformulieren en e-mail;
    • Een doorverwijzer, indien daar sprake van is. Rapportage wordt altijd eerst met jou besproken alvorens deze wordt doorgestuurd.

Daarnaast zijn er partijen die diensten verlenen, voor jou als klant en voor mij, die daarbij persoonsgegevens verwerken. Wettelijk gezien deel jij jouw gegevens met deze partijen of zijn zij tijdelijk ‘in dienst’ van mij, het gaat daarbij om:

  • De bank, vanwege de verwerking van betalingen;
    • Eventuele collega’s/partners die mij ondersteunen bij de uitvoering van opdrachten waarbij persoonsgegevens worden gedeeld wanneer dat nodig is voor de uitvoering van de opdracht.

Privacy beleid andere websites

Op de website van Bloementuintjes zijn mogelijk links naar andere websites te vinden. Ik kan geen verantwoording dragen met betrekking tot het gebruik van je gegevens door die organisaties. Hierbij wordt aangeraden het privacybeleid van de desbetreffende website te lezen.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken

Technische en functionele cookies worden gebruikt om deze website naar behoren te laten werken en het gebruiksgemak te garanderen. Daarnaast worden via zogenaamde plugins algemene bezoekgegevens bijgehouden, waaronder het IP-adres. IP-adressen worden geanonimiseerd, zodat je gegevens niet zijn in te zien en er bijvoorbeeld ook geen bezoekersprofiel van jou wordt opgesteld.

Mijn website gebruikt alleen technische, functionele en analytische cookies die geen inbreuk maken op je privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op jouw computer, tablet of smartphone. De cookies die ik gebruik zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en jouw gebruiksgemak.

Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen. Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookieswat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/

Op deze website kunnen ook cookies worden geplaatst door derden. Dit kunnen bijvoorbeeld adverteerders en/of de sociale mediabedrijven zijn zoals Google Analytics.

Mijn website werkt met statistiekentools en gebruikt analytische cookies zodat we kunnen meten waar onze bezoekers vandaan komen, hoeveel mensen een bepaalde pagina bezoeken etc. Deze informatie is voor mij van groot belang. Op basis van deze gegevens kan ik de website optimaliseren en gebruiksvriendelijker maken.

Door de manier waarop internet en websites werken, kan het zijn dat ik niet altijd inzicht heb in de cookies die via mijn website door derde partijen worden geplaatst. Mocht je op deze website cookies tegenkomen die in deze categorie vallen en die ik hierboven niet benoem, laat het me weten.

Social media

Het gebruik van social media zelf is je eigen verantwoordelijkheid. Deze privacyverklaring is niet van toepassing op hoe social mediaplatforms omgaan met de door jouw verstrekte data. Lees daarom de privacyverklaring van het social mediakanaal door.

Je gegevens zijn goed beveiligd

Ik neem de bescherming van jouw gegevens serieus en neem passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

Zowel mijn computer als mijn online opslag is met passende en doelmatige technische maatregelen beveiligd. Mijn website maakt gebruik van een betrouwbaar SSL Certificaat.

  • Toegang tot persoonsgegevens is encrypted;
    • Apparaten zijn uitgerust met actuele beveiligingssoftware.

Wijzigingen in het privacybeleid

De manier waarop ik persoonsgegevens verwerk, en de samenstelling of hoeveelheid gegevens die ik verwerk, kan wijzigen. Ik behoud me het recht voor dit privacybeleid aan te passen. Bekijk daarom regelmatig deze pagina om te bekijken of er aanpassingen zijn doorgevoerd. Het huidige privacybeleid is bijgewerkt op 8 april 2023.

Mocht je er aanleiding toe zien, dan kun je bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens en/of een klacht indienen bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: Autoriteit Persoonsgegevens.

 

 

Algemene voorwaarden

Beroepsprofessionaliteit

1. Ik sta ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid;

2. Ik ben als therapeut lid van de beroepsvereniging VBAG en ben gehouden en werk volgens de vastgestelde beroepscode, gedragsregels en beroepsprofielen door deze beroepsvereniging. Ook sta ik ingeschreven in het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ).

3. Ik behoud me het recht om cliënten te weigeren en zal indien dit het geval is, de reden opgeven;

4. In geval van klachten is het advies om je onvrede eerst met mij te bespreken zodat we kunnen kijken of we er samen uit kunnen komen. Lukt dat niet, dan kun jij je wenden tot de beroepsvereniging waar ik ben aangesloten. Je hebt het recht een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

Behandeling

1. Voor de start van een therapietraject sluiten wij samen een behandelingsovereenkomst waarin rechten en plichten van beide zijden zijn geregeld. De behandelingsovereenkomst dient door jou te worden ondertekend en voorzien van een dagtekening. Indien gewenst, wordt aan jou een kopie van deze overeenkomst overhandigd.

2. Jij weet zelf het beste wat goed voor je is en beslist zelf op basis van eigen afwegingen wat je wel of niet wil. Daarom ben jij zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt en ben jij in persoon aanspreekbaar op jouw gedrag.

3. Gedurende het begeleidingstraject hebben de doelen, middelen en keuzen van jou als client prioriteit boven die van mij als therapeut.

4. De sessies duren minimaal 60 minuten en vinden met een zekere regelmaat plaats, zodat er een doorgaans proces kan ontstaan.

5. Oefeningen die aan jou als cliënt zijn aangeleerd, worden uitsluitend door jou zelf gehanteerd en mogen onder geen voorwaarde aan derden worden aangeleerd of overgedragen. Ook pas jij interventies waarvan je hebt kennisgenomen, onder geen beding toe op anderen.

6. Na afloop van iedere sessie word je in de gelegenheid gesteld aan te geven hoe jij je voelt. Ik adviseer je dan over manieren om de praktijk op verantwoorde wijze te verlaten. Als therapeut aanvaard ik geen aansprakelijkheid als blijkt dat je onverantwoord handelt na de sessie, dan wel zonder overleg andere therapieën aangaat of bent aangegaan dan wel enige medische- of andere, voor de therapie of training belanghebbende informatie, hebt verzwegen of achtergehouden. Alle eventuele nadelige gevolgen welke voortvloeien uit het achterhouden van informatie, zijn voor je eigen verantwoordelijkheid.

7. Behoudens nadrukkelijk schriftelijk bezwaar van jou als cliënt, ben ik vrij te overleggen met de doorverwijzende arts, therapeut of andere behandelaar.

8. Ik behandel geen cliënten die onder invloed staan van alcoholhoudende dranken of geest beïnvloedende middelen (met uitzondering van middelen op arts receptuur). Indien je bij aanvang van de sessie of training onder invloed blijkt te zijn van bovengenoemde middelen, vervalt de sessie en worden de kosten volledig in rekening gebracht.

9. Op het moment dat ik kortdurend ziek ben vindt er geen vervanging plaats. De therapie gaat dan niet door en wordt naar een andere datum/tijd verplaatst.

10. In geval van langdurige ziekte wordt in overleg jouw clientdossier overgedragen aan een waarnemer van praktijk Anke Merkx of wordt de therapie stopgezet. 

11. De behandelovereenkomst geldt voor de duur van de behandeling. De overeenkomst eindigt tussentijds door opzegging van jou als cliënt of van mij als de therapeut. De tot dan afgenomen behandelingen zijn voor rekening van de cliënt.

Kosten en betaling

1. De tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast.

2. De betaling van de factuur geschiedt binnen 14 dagen na dagtekening factuur. Mocht betaling uitblijven dan wordt een incassobureau ingeschakeld.

3. De sessies vinden plaats in praktijkruimte in Stiens.

Annulering van de behandeling

1. Natuurlijk kan het voorkomen dat je ziek wordt of dat een gemaakte afspraak om andere redenen niet nagekomen kan worden. Gemaakte afspraken kunnen tot 24 uur voor de sessie kosteloos worden geannuleerd. In geval van een afspraak op de maandag geldt een annuleringstermijn van uiterlijk vrijdag 18:00 uur voorafgaand aan de afspraak. Bij overschrijding van deze termijn of bij het vergeten van de afspraak worden de kosten van de volledige sessie in rekening gebracht.

2. Indien je later dan de afgesproken aanvangstijd verschijnt, wordt de sessie vanaf de afgesproken tijd in rekening gebracht. Bijzondere overmachtssituaties buiten de wil van jou om vallen hier buiten.